Συνάντηση Erasmus του 2ου ΓΕΛ Εχεδώρου στην Πάδοβα της Ιταλίας
«Οι Στρατηγικές Συμπράξεις στο πρόγραμμα Erasmus αφορούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ φορέων/οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας ή σε άλλον κοινωνικοοικονομικό τομέα. Μέσα από αυτές ενθαρρύνεται η συμμετοχή φορέων από διαφορετικούς χώρους, ώστε, με την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών, οι συμμετέχοντες φορείς να αυξάνουν την ικανότητά τους για διεθνική συνεργασία και να παράγουν υψηλής ποιότητας καινοτόμα προϊόντα. Απώτερος στόχος των Στρατηγικών Συμπράξεων που υλοποιούνται με επιχορήγηση από το πρόγραμμα Erasmus+ είναι να αποφέρουν θετικά αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα για τα άτομα και τους φορείς που συμμετέχουν στις δραστηριότητες αλλά και να επιφέρουν βελτιώσεις στα συστήματα και τις πολιτικές για την εκπαίδευση στην Ευρώπη.»
Η τρίτη συνάντηση καθηγητών και μαθητών του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Le ciel et l’ air”, του σχολείου μας έγινε στην Πάδοβα της Ιταλίας από 4 until 11 Νοεμβρίου του 2019.
Τα καθήκοντα της συνάντησης στην Ιταλία ήταν να κάνουν οι μαθητές μια έρευνα και να δημιουργήσουν μια μίνι εγκυκλοπαίδεια, να διερευνήσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση και την φωτορύπανση στην πόλη / περιοχή τους, να τραβήξουν φωτογραφίες οικολογικών μέσων μεταφοράς και γεννητριών καθαρής/πράσινης ενέργειας, να προετοιμάσουν ένα διάλογο ορθών πρακτικών για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της φωτορύπανσης και η γνώμη τους συζητήθηκε σε ένα «καφενείο επιστημών» στο σχολείο,να τραβήξουν φωτογραφίες από εκκλησίες αναζητώντας τη σύνδεση της θρησκείας με τον ουρανό και τον αέρα. Αυτές οι φωτογραφίες χρησιμοποιήθηκαν για να παίξουν ένα παιχνίδι σχετικά με τις παραστάσεις του ουρανού στην τέχνη και / ή την αρχιτεκτονική, να συλλέγουν τα δεδομένα παλίρροιας στις πόλεις τους την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου. Η ιταλική ομάδα προετοίμασε μια παρουσίαση για να εξηγήσει πώς επηρεάζεται η παλίρροια από το φεγγάρι και από μετεωρολογικά γεγονότα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, οι μαθητές είδαν τις παρουσιάσεις, έλαβαν μέρος στο “καφέ του κόσμου” δείχνοντας την ανησυχία τους για το κλίμα και έπαιξαν το παιχνίδι “του ουρανού”.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οργανώθηκαν επισκέψεις σε ενδιαφέρουσες τοποθεσίες που σχετίζονται με το έργο μας, σε αρχαιολογικά και πολιτιστικά μνημεία. Το πρόγραμμα ήταν:
Δευτέρα, 5 November 2018
Στην αρχή όλες οι ομάδες κλήθηκαν να παρουσιάσουν με το Prezi στοιχεία για την ατμοσφαιρική και τη φωτορύπανση στην πόλη / περιοχή τους
Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε διεθνείς ομάδες και συμμετείχαν σε μια προσομοίωση του “καφέ του κόσμου”, απαντώντας στην ερώτηση “Ποιους “σπόρους” θα μπορούσαμε να φυτέψουμε σήμερα που θα μπορούσαν να κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά στο μέλλον του πλανήτη μας και του κόσμου μας;” Οι γνώμες τους καταγράφηκαν σε μεγάλα πανό και ηχογραφήθηκαν.
Στο τέλος του πρωινού οι μαθητές και οι καθηγητές επισκέφτηκαν το σχολείο και στη συνέχεια επισκέφτηκαν το Πλανητάριο όπου θα μπορούσαν μελέτησαν τον ουρανό της Πάντοβα και να παρακολούθησαν ένα βίντεο.
Τρίτη, 6 November 2018
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί πήγαν στη Βενετία. Σε μικρές ομάδες επισκέφτηκαν το “Consorzio Venezia Nuova”, ανάδοχο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την εφαρμογή μέτρων διασφάλισης στη Βενετία και τη λιμνοθάλασσα της. Παρακολούθησαν μια συνδιάσκεψη σχετικά με το φράγμα Mose που αποτελείται από πύλες πτερυγίων, τοποθετημένες στο κάτω μέρος των εισόδων, οι οποίες επιτρέπουν τον προσωρινό διαχωρισμό της λιμνοθάλασσας από τη θάλασσα κατά τη διάρκεια εκδήλωσης παλίρροιας.
Τετάρτη, 7 November 2018
Την τρίτη μέρα το πρωί ήταν αποκλειστικά αφιερωμένο στην επίσκεψη τριών σημαντικών μνημείων της Πάντοβα: το Παρεκκλήσι Scrovegni, αφιερωμένο στην St. Mary of the Charity, τοιχογραφημένο μεταξύ 1303 and 1305 από τον Giotto, το Specola, το παλιό Αστρονομικό Παρατηρητήριο της Πάντοβα και το Palazzo della Ragione, όπου είναι δυνατόν να δούμε μια σύγχρονη εκδοχή του εκκρεμούς του Foucault.
Μετά τις επισκέψεις υπήρχε ένας ελεύθερος χρόνος για να γευματίσουμε στο κέντρο της πόλης και μετά οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα εργαστήριο / παιχνίδι για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων. Η ομάδα στόχος ήταν να σχεδιάσει ένα στόλο αυτοκινήτων και να απελευθερώσει τις χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα σε μια δεδομένη στιγμή. Η νικήτρια ομάδα κέρδισε ένα βραβείο.
Πέμπτη, 8 November 2018
Το προγραμματισμένο ταξίδι στην ArteSella την τέταρτη ημέρα ακυρώθηκε λόγω των καιρικών συνθηκών και των προηγούμενων πλημμυρών στη βόρεια Ιταλία. Ως εκ τούτου, η ArteSella αντικαταστάθηκε με μια επίσκεψη στη Villa Pisani, μια διάσημη βενετσιάνικη βίλα στο Stra, κατά μήκος της ακτής Brenta, τον κήπο και τον όμορφο λαβύρινθό της. Μετά το μεσημεριανό γεύμα, η ομάδα επισκέφθηκε τον βοτανικό κήπο, όπου φιλοξενούν 3500 διαφορετικά είδη φυτών. Το 1997 εγγράφηκε στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς ως πολιτιστικό αγαθό.
Παρασκευή, 9 November 2018
Την πέμπτη ημέρα, οι φοιτητές παρακολούθησαν διήμερη διάλεξη για την ποιότητα και τη ρύπανση του αέρα, την οποία παρείχε ένας εμπειρογνώμονας στην ARPAV, Περιφερειακή Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Πρόληψης και Διατήρησης.
Μετά το διάλειμμα για καφέ, παρακολούθησαν μερικά αποσπάσματα από την ταινία του Αλ Γκορ «Μια ενοχλητική αλήθεια», «Πριν από τον Κατακλυσμό» του Di Caprio και άλλες ταινίες από το BBC.
Η επίσκεψη ήταν πολύ εποικοδομητική, το περιβάλλον ευχάριστο, η φιλοξενία εξαιρετική.
Το θέμα αυτής της συνάντησης του έργου ήταν η διερεύνηση του περιβαλλοντικού μέρους της έρευνας για τον ουρανό και τον αέρα, προκειμένου να παρακινηθούν οι μαθητές να συμμετάσχουν σε ένα πιο ευαίσθητο τρόπο ζωής. Τα αποτελέσματα αναρτήθηκαν στο Twinspace και στην ιστοσελίδα του εργου.
Όπως λένε οι ίδιοι οι μαθητές:
“Το Erasmus + μας έδωσε μεγάλες ευκαιρίες, ταξιδέψαμε, δημιουργήσαμε φιλίες, ανοίξαμε το μυαλό μας, θεωρούμε τους εαυτούς μας “πολίτες” του κόσμου που μας περιμένει να τον εξερευνήσουμε!”
English:
-Erasmus+ is the European Union programme for education, training, youth and sport. It runs for seven years, from 2014 to 2020, with organisations invited to apply for funding each year to undertake creative and worthwhile activities.
Erasmus+ aims to modernise education, training and youth work across Europe. It is open to education, training, youth and sport organisations across all sectors of lifelong learning, including school education, further and higher education, adult education and the youth sector. It offers exciting opportunities for UK participants to study, work, volunteer, teach and train abroad.
-In this project 4 countries (France-Italy-Spain and Greece) collaborate, communicate, exchange ideas and organize meetings under a basic theme which is the study of Sky and Air.
-The 3nd teachers and students meeting took place in Padova, Italy, from 5th to 9th of November 2018.
The Tasks of the meeting in Italy were:
1. To make a research and produce a mini encyclopedia
- To research about the air and light pollution in their city/region. The results were presented with Prezi in Padova
- Students had to take photos of green energy means of transportations and clean energy generators. The photos were presented in an exhibition at the Italian school.
- Students had to prepare a decalogue of good practices to fight the air and light pollution and their opinion was discussed in an “science cafe” at school
- To take photos of churches’ ceiling looking for the connection of religion and the Sky and the Air. These photos were used to play a game about heaven’s representations in art and/or architecture
- To collect data about tide’s level in their cities in the first week of october. The Italian team prepared a presentations to explain how the tide is influenced by the moon and by meteorological facts related with the climate change.
During the workshops students saw the presentations, took part n the “world’s cafe” showing their concern about the climate and played the “heaven’s” game.
During the meeting, we organized visits to interesting places related to our project, to archaeological and cultural monuments. The schedule was:
Monday, November 5th 2018
At the beginning all the teams were invited to present the Prezi presentation about the air and light pollution in their city/region
After, they were divided into international groups and took part in a simulation of “World’s cafe” answering the question “What “seeds” might we plant together today that could make the most difference for the future of our planet and our world?” using graphic recording.
At the end of the morning the students and teachers could visit the school and eat at the canteen and then, they went by bus to the Planetarium, where they can experienced the Sky of the month in Padova and they watched a video about the stars.
Tuesday, November 6th 2018
Students and teachers went to Venice. In small groups they walked a long way to reach the “Consorzio Venezia Nuova”, the concessionaire of the Ministry of Infrastructure and Transport for the implementation of measures to safeguard Venice and its lagoon.There they attended a conference about Mose barriers that consist of flap gates, installed in the bottom of the inlets, that allow to separate temporary the lagoon from the sea during an event of high tide.
Wednesday, November 7th 2018
On the third day the morning was entirely dedicated to visit three important monuments of Padova: the Scrovegni Chapel, dedicated to St. Mary of the Charity, frescoed between 1303 and 1305 by Giotto, the Specola, the old Astronomical Observatory of Padua and the Palazzo della Ragione, where it is possible to see a contemporary version of the Foucault’s Pendulum.
After the visits there was a free time to have a lunch in the city center and after that, the students were involved in a workshop/play about cars emissions. The team target was make a way up using a car fleet and releasing the lowest carbon emissions in a given time. The winner team got a prize.
Thursday, November 8th 2018
On the fourth day the planned trip to ArteSella couldn’t be done, due to the weather conditions and the previous flood in the north of Italy. Therefore ArteSella was replaced with a visit to Villa Pisani, a famous Venetian Villa in Stra, along Brenta coast. Besides they could visit the garden and the beautiful maze. After lunch the group visit the botanical and biodiversity garden, that hosts 3500 different plants species. In 1997 is has been inscribed on the World Heritage List as a cultural good.
Friday, November 9th 2018
On the fifth day the students attended a 2 hours lecture about the air quality and pollution, given by an expert of ARPAV, Regional Agency for Environmental Prevention and Preservation.
After the coffee break, they watched some videos excerts taken from Al Gore movie “An Inconvenient Truth”, Di Caprio movie “Before the Flood” and other movies from BBC. After lunch took place an evaluation moment about the activities done during the meeting. At 2 p.m. the students, divided into international groups, were engaged in the workshop activities. They played a game, built with pictures sent by all the country involved, about heaven’s representations in art and/or architecture.
-The point of this project meeting was to explore the environmental part ot the Sky and Air research, to motivate students about taking part in a more sensitive to the global effect way of life. The results are uploaded in Twinspace and in our Webpage.
Erasmus+ gave us great opportunities, we travelled, we made friendships, we opened our minds, we consider ourselves “citizens” of the world which is waiting for us to explore!